Rytmus - Musíš jít s dobou, s Amerikou

15. april 2011 at 9:32 | Darela a spol |  Rytmus
Dodatek: Ah, on je tak úžasný!!! A jeho přítelkyně podle všeho taky! Přináším vám skvělý rozhovor, který Patrik poskytnul pro musicserver.cz, 9. 2. 2010

Rapper Rytmus patří k nejprodávanějším interpretům na Slovensku i v Česku a ne nadarmo se říká, že to v hip hopu dotáhl ze všech nejdál. Mnoho lidí odsuzuje jeho frajerskou image, nedá se mu ale upřít, že je to hlavně dobrý businessman. Patrika i jeho dlouholetou partnerku jsme zastihli v pražské kavárně.

V bookletu desky "Kral" děkuješ přítelkyni Andrejce za všechno: za to, že při tobě stojí, podporuje tě, chápe. Jak dlouho se znáte, jak jsi přišel na to, že to není jedna z těch, o kterých rapuješ v tracku "Zlatokopky"?
(Andrejka: No to řekni, prosím tě.) Rytmus: Byla se mnou přitom, když jsem neměl vůbec nic. Dá se říct, že i jí můžu děkovat za to, kde teď jsem. Andy jinak dělá manažerku Tině a sleduje hudební průmysl se mnou, takže mi hodněkrát poradila, co jak udělat. Hudbu společně posloucháme a bavíme se o ní, častokrát jsme dohromady přišli na to, jak tu tvorbu posunout zase o něco dál.


Jak jste přišli na producenty z desky? Jan Kortis nebo Tomi Popovič byli pro naprostou většinu posluchačů neznámými jmény.
Popovičové jsou tři bratři, já jsem se poznal s jedním na Slovensku a ten mi pověděl o Tomim, který žije v Americe a dělá r'n'b stylu Prince nebo Earth Wind & Fire. Poslal mi nahrávky, hrozně se mi to líbilo, a když po patnácti letech přijel jen tak na Slovensko, spřátelili jsme se. Zjistili jsme, že ten marketing, muzika, co poslouchám, se podobá Americe, ze které si beru příklad, a začali jsme spolupracovat. Kortise jsem poznal obdobně, Johnny vyrůstal v Americe a Německu, jeho sestra tam teď je. Donesl mi hudby, napřed jsem si myslel, že mu jebe, protože mě nenapadlo, že by on mohl dělat hip hop, ale jak to pustil, tak mě to dostalo.

Měl jsi nějaký koncept "Krale"? Nahrál jsi něco, a pak to úplně zahodil a řekl si, že to uděláš jinak?
Určitě. Takový finální koncept jsem měl od začátku roku 2009, ale myslel jsem na to už od "Bozku na rozlúčku". Hlavně jsem si řekl, že musí přijít úplně nový Rytmus. Kdybych vydal to stejné jako "Bozk" nebo "Bengoro", odepsal bych se. Úplně.

Rapuješ už dlouho, musím uznat, že tvoje vokální schopnosti se od "Bengora" posunuly o několik tříd výš.
Si zabil. To jsem rád, že cítíš ten posun. Mám už třicet dva let, takže se nemůžu zaseknout někde ve dvaceti, kdy jsem začínal. A až mě potkáš ve čtyřicítce, budu se na věci dívat zase úplně jinak. Je to přirozený vývin. Pokud jsi vnímavý člověk a koukáš se okolo sebe, jak funguje život, tak se, když máš trochu v hlavě, vyvíjíš. Když jsi jebnutý, vyfetovaný, celou dobu v lihu, tak se zasekneš. Já jsem nikdy nevzal drogu a jsem abstinent.

Plánuješ teď nějaké jiné hudební projekty?
Na producentskou desku Mad Skilla přispěju minimálně třemi skladbami. Je to jeden z nejlepších producentů tady. Hostovačku dám i kapele Embassy, kolegům z labelu Skoop Ent. Robovi ze Skoopu jsem zavázaný, sehnal mi Premiera, cokoliv ode mě bude potřebovat, tak mu to vrátím za to. Takto to v businessu chodí.

Rytmus
© Petr Doupal / musicserver.cz
Jak vlastně vznikla skladba "Jediný" s DJem Premierem?
On napřed poslal úplně jednoduchý rytmus o dvou zvucích, jsem koukal jak kokot. Ale do mailu napsal, že to je jen základ, že scratche a ostatní věci se ještě změní. Tak jsem do toho nahrál rap, poslal jsem mu to a on to celé vypimpoval. Když jsem mu na začátku volal, řekl jsem mu, že bych chtěl nějakou klasiku z 90. let - scratche, shotouty. Koncepčně se to na desku nehodí, zbytek skladeb je takový trendový, ale já jsem DJe Premiera na své album moc chtěl, vyrůstal jsem na něm, a i kdyby do té skladby prděl, tak mi to nevadí. Když někam přijdu, do Ameriky nebo k nám, můžu říct, že mi udělal track DJ Premier. Dobrá reference. I když si za to nechal zaplatit, za psí oči mi to neudělal.

Poslechněte si odpověď na tuto otázku přímo od Rytmuse

Přemýšlel jsi někdy o tom zarapovat anglicky? Do téhle skladby by se to i hodilo.
Lidi v Americe mají v piči nějakého Slováka, a i kdyby to bylo jen pro mě, tak bych to nebyl já. Nevyjádřil bych ty věci tak, kdybych rapoval v angličtině. A kdyby mi někdo napsal text, tak to bych už taky nebyl já.

Když sleduješ tu americkou tvorbu, co tě tak z poslední doby zaujalo?
Já poslouchám spíše výběry než celé desky. Black Eyed Peas, Lil Wayne byli dobří. Jay-Z se mi posledně líbil. Ta skladba s Aliciou Keys je hymna jak hovado. Já ho mám rád, věřím mu, vidím ten jeho nadhled, že nemusí nikomu nic dokazovat.

Co řekneš k chystanému videoklipu "Verejný nepriatel"? (Rozhovor proběhl v prosinci a vydání mělo být synchronizované s vydáním klipu, který se ale zdržel - pozn. aut.)
Představ si typická místa Prahy, třeba Karlův most, Muzeum a v počítači je totálně rozjebeš. Apokalypsa. Imagine Vision to s náma natáčeli v Bratislavě a jiných slovenských městech a NoEmotion dělají postprodukci. Zabývají se efekty, animacemi, třeba že za tebou jede auto a najednou ho tornádo zvedne a přehodí ti ho přes hlavu. Oproti takovému videu "Život je boj" to je sto a jedna. Výbuch auta v tom klipu je oproti tomu dětský a ještě to byly klišé pouliční hiphopové záběry.

Proč turné začalo před vydáním desky?
Je to dobré promo a lidem snad na těch prvních koncertech nevadilo, že hraji tracky z "Krale", které ještě neslyšeli. Cítím takovou tu vyjebanou nervozitu, když dávám premiérově texty, stává se, že zapomenu, ale můžu si dovolit to podělat. Chtěl bych pak naživo hrát skoro všechno z desky v kombinaci s kontrafaktími skladbami, aby tam Ego nestál zbytečně. Na říjnovém pražském koncertě jsme měli i Igora Kmeťa na klávesy a bubeníky.

Jo, koncert v Lucerně a jeho nechvalně známé interview pro Stream. Bylo zajímavé pak číst diskuze, hodně lidí tě má za vychloubačného frajera i idiota.
Všichni nadávají. Internet je to jediné útočiště, kde mě můžou fuckovat lidi, kteří mi to nepoví do ksichtu. Nestojí to na komentářích, ale na realitě. Jestli ti chodí lidi na koncerty a prodávají se CD. Pokud tohle rapper nemá, tak to asi dělá pro pět lidí a nebo není úspěšný.

James Cole, se kterým jsem dělal rozhovor, se o tobě příliš nechtěl bavit.
Minule volal do Bratislavy s tím, že tam nepřijedou, protože se báli. Je hustý na počítači, ale když jsme se střetli z očí do očí, tak se dosral. A zase zákeřně, jak přišel domů, byl hustý na počítači. Ale James Cole umí rapovat, co se týče lyriky a zvládnutí práce za mikrofonem, je v pohodě. Osobnost pro mě však není, na business nestačí jen dobrý rap.

Je rozdíl mezi Patrikem Vrbovským a Rytmusem?
Není... až tak velký. A nebo... není! To je moje cítění hudby, dá se říct, že opisuji svůj život. Čím víc jdeš do hloubky a otvíráš srdce, tím víc to má úspěch. Málokdo dokáže mluvit o problémech se svým taťkou, o mámě, o svojí rodině nebo o tom, co prožívá. Málokdo hovoří o svých komplexech. Já tam o tom otevřeně mluvím a to se lidem líbí.

Poslechněte si odpověď na tuto otázku přímo od Rytmuse

Rytmus
© Petr Doupal / musicserver.cz
V "Krali" zpíváš o bohu. Co přesně symbolizuje? Je to křesťanský bůh nebo nějaká tvoje představa vyšší moci?
Zpívám tam, že: "Vím, že jsi a že jsi udělal některé věci, které si nedovedu vysvětlit." Ale pak tam říkám: "Je to osud, nebo co? Proč jsou války, proč někdo dostane dar od boha a někdo ne?" Vlastně říkám: "Vím, že jsi," ale je to takové nedomyšlené. Je to můj postoj k bohu. Že ten život, vesmír, planety a pičoviny okolo toho nejsou jen tak. Ironicky se ptám, proč dostane talent jen někdo, proč ne všichni? Ať se přece každému daří! Proč umírají malá děcka, proč to tak je? Že to zařídil bůh? Vím, že něco na tom je. Ale nepředstavuju si boha nijak křesťansky, ale zas věřím, že byl Ježíš Kristus. Třeba to nebyl boží syn, ale měl filozofii, co hlásal, počítá se od něj letopočet, není to vymyšlená pičovina.

Na tom zadním coveru, nechybí někde háčky nebo autor hudby?
Aha, to dojebal. To bylo narychlo, hrozný stres, takhle to dopadá. Tak další výlis bude snad OK.

DJ Wich od začátku plánoval použít jeden z hudebních podkladů z filmu "Ulovit miliardáře" na track "Musíš mať nadej"?
Ono to bylo právě naopak. Napřed bylo nahrané "Musíš mať nadej" a pak se mě zeptal, jestli to může použít i na film. Je to jeho hudba, já jsem říkal: "Jasně, v pohodě."

Setkal jsem se s negativními reakcemi na tvůj part v tracku Sto percent "Sobota".
Řekli mi, že budeme dělat klip na dědině, s prasatama, bude se tam pít a podobně. Poslechl jsem si to, byly tam nějaké pojebané housle, tak co se tam tak hodí? Ta skladba vyžadovala plytký text. Ale flow jsem tam strašně zajebal, tam je škola flow, málokdo takhle zarapuje.

Co ty a filmová kariéra, o které jsem slyšel?
Přes zimu se dotáčí celovečerní film "Fabrika smrti", kde hraju policajta. Dostal jsem i jiné nabídky, uvidíme, jak se to vyvine. Nevím, jestli jsou Slováci tak přijebaní, ale zdá se mi, že filmová kultura není u nás tak rozběhnutá jak v Česku. Máme u nás hrozně moc seriálů, i drahých, ale ty filmy... nevím. No, kdybych sehnal peníze, chtěl bych udělat autobiografický film.
Rytmus
© Petr Doupal / musicserver.cz
Hodně rapperů ve volném čase hraje hry, jak trávíš volno ty?
Poslední rok jsem se celkem hodně věnoval té desce, pak cvičení - posilovna, box. Takové ty zlozvyky jako PlayStation jsem si odpustil, jinak bych to album nestihl dodělat, když jsem to vše řešil sám: obvolávat lidi, aranžovat, psát texty, obal řešit, sponzory řešit, marketing udělat, klipy vytvořit.

Překvapilo mě, že v SaSaZu jako support byl Orion, který s Teritorium show hodně dlouho nevystoupil.
To ani nebyl můj nápad, tohle je starost Daliboye (promotér Hip Hop Allstars - pozn. aut.). Říkal, že mi chce udělat křest, tak jsme se dohodli na penězích, víc jsem se nezajímal, on vybral Oriho.

(Rytmus se podepisuje na CD kamarádovi s iniciálami JT) To je jako Justin Timberlake. Co ty říkáš na Justina?
Na té jeho desce "FutureSex/LoveSounds" jsem pochopil, jak to celé udělat. Ten člověk de facto přinesl úplně nový sound, on se nezasekl, on jde s dobou. (Andrejka: On nejde s dobou, on změnil dobu). No, to máš pravdu.

Já ho respektuji i za to, jaký je člověk, připadá mi dle všech videí hrozně fajn.
Největší hvězdy mají největší pokoru. Podívej, já jsem arogantní, ale jen vůči lidem, kteří si mě berou do huby. Oni by tě nejradši zničili, kdyby mohli. Proto musíš být silný, obrněný. Ať nebere nějaký fanoušek, že to myslím na ně. Ale to oni už dávno vědí, že já si svých fanoušků vážím a ke zkurvysynům, co si mě berou do huby a nepřejí mi, tak prostě budu takový. Ale na tom novém albu už to tolik neřeším. A všechny ty narážky tam: "Korec je feťák, Midimu ještě furt smrdí z huby," to jsou srandy, žádné útoky.

Vysvětli ještě naposledy, proč by mělo být "Kral" album roku?
Jsem přesvědčený o tom, že to opravdu je slovenské album roku. Nejen hiphopové. Je to i takový tah, můžu si to dovolit říct, vytvoří to takovou diskuzi. Každý si to bude chtít poslechnout, i ti nepřející, aby se přesvědčili, jestli mám pravdu. Sebevědomě tvrdím, že to album bude úplně všude. Jo, i v takové kavárně jak tady, nesedí tu hiphopeři, ale já vím, že mě poslouchají, tihle chodí do obchodů. Komunita mi nedělá prodej, ti internetoví kokůtci to stahují, žijí počítačovou dobou. Mě poslouchají všichni a nejsou to děti - jak se o mě říká, že mě poslouchají jenom děti, - jsou to všichni. Beru se na Slovensku jako interpret, který tvoří muziku pro lidi. A album roku... když si to tak vezmeš, co je hudebně lepší než "Kral"?

Poslechněte si ještě jeden komentář k desce:
 

1 person judged this article.

New comment

Log in
  Don't you have your own web yet? Create it for free on Blog.cz.
 

Actual articles

Advertisement